تولید آلومینیوم ثانویه

مکان فعلی شما :  

بازیافت ضایعات آلومینیوم

بازیافت آلومینیوم به دلیل مزایایی که نسبت به تولید آلومینیوم جدید دارد،  بسیار مورد توجه است.  به دلیل قابلیت بازیافت ضایعات آلومینیوم ،این فلز از جمله فلزات سازگار با طبیعت است.

از جمله مزایای بازیافت آلومینیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازیافت، مقدار زباله سوزانده یا دفن شده را کاهش می دهد.
  • هزینه بازیافت آلومینیوم بسیار کمتر از تولید آلومینیوم جدید از بوکسیت آلومینیوم است
  • به دلیل عدم نیاز به تصفیه آلومینیوم ، سود سوز آور سمی و خطرناک مورد استفاده قرار نمی گیرد و در نتیجه میزان آلودگی کاهش پیدا میکند.
  • نسبت مصرف انرژی بازیافت آلومینیوم به تولید آن ۵ به ۱۰۰ می باشد.
  •  در فرآیند بازیافت، آلومینیوم تغییر خاصیت نمی دهد؛ بنابراین در کیفیت فلز تاثیر منفی ندارد.

بنابراین تولید آلومینیوم ثانویه بصرفه تر از تولید آلومینیوم اولیه است.

بازیافت آلومینیوم از تولیداتی مثل : قوطی نوشابه ، زینک چاپ ، ضایعات آلومینیوم ساختمانی، ضایعات صنعتی ، فویل آلومینیومی …. انجام می شود. از ضایعات آلومینیوم در صنعت خودروسازی، بیلت و در و پنجره‌سازی استفاده می‌شود.آلومینیوم بازیافتی نه تنها در ساخت قوطی های جدید که در ساخت مواد مختلف آلومینیومی از جمله مواد ساختمانی بکار می رود.

ثانویه

از بازیافت ۵۰۰گرم آلومینیوم قوطی های نوشابه می توان انرژی کافی برای روشنایی یک لامپ ۱۰۰واتی به مدت ۴ساعت یا انرژی لازم برای روشنایی یک تلویزیون به مدت ۵/۳ ساعت را تامین کرد. بازیافت یک قوطی آلومینیومی در مقایسه با تولید همان قوطی از مواد خام اولیه باعث کاهش آلودگی به میزان ۹۷درصد و کاهش آلودگی هوا به میزان ۹۵درصد می شود.

آلومینیوم ثانویه به دو روش تولید می شود:

  1. بازیافت قراضه های آلومینیوم اولیه و بازیابی مجدد آن ها
  2. واردات قراضه از کشورهای دیگر

که به اختصار موارد بالا توضیح داده می شود:

روش بازیافت ضایعات آلومینیوم به صورت زیر است:

  1.   ابتدا ضایعات از زباله‌های شهری و معمولاً از طریق جریان گردابی تفکیک می‌شوند و سپس به قسمت‌های کوچک برش داده شده تا به تکه‌های هم اندازه کاهش حجم پیدا کنند. این مساله برای ماشین‌هایی که ضایعات را جدا می‌کنند آسان تر است.
  2. قطعات به صورت شیمیایی یا مکانیکی تمیز شده و آنگاه برای حداقل رساندن تلفات اکسیداسیون در زمان ذوب آن‌ها را بلوکه می‌کنند. (سطح آلومینیوم به آسانی زمانی که با اکسیژن در تماس باشد به اکسید آلومینیوم تبدیل می‌شود)
  3. بلوک‌ها پس از ترکیب با کربن در کوره با دمای ۱۰۰ ±۷۵۰ درجه سانتی گراد ذوب شده و آلومینیوم مذاب تولید می‌شود و می توان از آن در صنایع فولاد مجددا استفاده کرد.

ایران برای استفاده مداوم از قراضه آلومینیوم و بازیافت آن باید کشوری صنعتی باشد و در این خصوص هم نیازمند داشتن تجهیزات به روز و نیروی انسانی توانمند و آشنا به دانش بازیافت است.

واردات آلومینیوم قراضه از دیگر کشورها نیازمند وجود زیرساخت های مناسب و مجهز است نظیر اسکله ها و بنادر مجهز. در این زمینه نیز تجهیزات مناسب در ایران وجود ندارد. بنابراین یزان واردات قراضه توسط ایران بصورت خیلی محدود انجام می گیرد.